Reumatikerförbundets stämma

Reumatikerdistriktet Gävleborg har deltagit på Reumatikerförbundets stämma

Anne Carlsson, förbundsordförande öppnar stämman där ombuden har höga förväntningar på varandra och på styrelsen. Efter fastställande av röstlängd, dag och arbetsordning och val av mötespresidiet höll Handikappförbundens ordförande Inger Burman ett hälsningstal och Bo Ringertz höll tal och hälsade från reumatologerna.

Omval av förbundsstyrelsen

Alla ledamöter i förbundsstyrelsen fick förnyat förtroende.

Till presidiet valdes Anne Carlsson, ordförande

David Magnusson, förste vice ordförande

Bo Jonsson, andre vice ordförande

Ledamöter:

Sara Hjalmarsson

Claes Stjernström

Suzanne Ahlkvist

Anna Schéle

Margreth Halvarsson

Kurt Jörgensen

Steinar Walsö-Kanstad

Mari Norén Hedberg

Söndagen började med att tre revisorer valdes.

Under förmiddagen valdes en valberedning med före detta förbundsordförande Lena Öhrsvik till sammankallande.

På eftermiddagen var det dags för två intressanta föreläsningar först ut var Emma Swärdh som fått Reumatikerförbundets Vårdforskningspris.

Varje år delar Reumatikerförbundet ut ett Vårdforskningspris på 25 000 kronor till en nydisputerad forskare.

Den andra föreläsningen hölls av ortoped Pelle Gustavsson och handlade om patientsäkerhet. Han talade bland annat om hur säkerhetskulturen inom svensk hälso- och sjukvård måste förändras för att förbättra patientsäkerheten.

Reumatikerförbundet har tillsammans med Svensk Ortopedisk Förening och Löf (Landstingens Ömsesidiga Försäkringsbolag) instiftat ett patientsäkerhets pris. Syftet med priset är att uppmuntra den klinik som på ett framgångsrikt sätt arbetat för att tillsammans med patienter förbättra patientsäkerheten. Priset kommer att delas ut för första gången senare under 2013.

50 000 starka skäl att bli medlem

Bli medlem!